Skip directly to content

Publicatie/recenties

http://www.mistermotley.nl/art-everyday-life/bananenkunst-verzameld-door-lezers-van-motley

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

boek: Attraction of the Opposites, 2013 

 

© 2013 Kiki Petratou 
All texts © Authors 2013

Edited by Kiki Petratou
Designed by Heleen Schröder
Published by Uitgeverij Nadorst, Rotterdam
Printed and Bound by Veenman+
Texts by Hugo Bongers, Freek Lomme, Kostis Stafylakis, Kiki Petratou
248 pp, full color
ISBN 978-94-90338-00-8 NUR 604

With work by
Alexander van Merle, Alexis Milne, Arjen van Krieken, Birgit Verwer, Christina Calbari, Cindy Jansen, Duro Toomato, Dwight H. Marica, Fotini Gouseti, Gavin Nolan, Gil & Moti, Hans van der Ham, Harm Weistra & Eddi Bal, Hernán Marina, Ieke Trinks, Jan Robert Leegte, Joris Kuipers, Katharina D. Martin, Kavecs Projects (Kostis Stafylakis, Vana Kostayola), Kiki Petratou, Mara Castilho, Marcel Niehof, Marie Louise Elshout, Midas Zwaan, Mike Ottink, Peter Buechler, Ricardo Estanislao Zulueta, Rob van der Hoeven, Rolf den Dunnen, Ruveanne Gerrissen, Saminte Ekeland, Sanne Luijben, Tjalling Visser, Toine Klaassen, Tomoo Gokita, Tonio de Roover, Wietse Eeken, Yasser Ballemans

Publication about the 2 editions of Attraction of the Opposites (2011 & 2012) in Cucosa, Rotterdam

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Trendbeheer: online verslag van exposities o.a Ampelhaus (dui), Galerie paranoot, Op pad met Wink, Ecoscape (Tent) 

http://trendbeheer.com/index.php?s=arjen+van+krieken 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                                                            

Publicatie Atelier(pand) Stichting Cucosa 2012

Vers Beton  Rotterdams online tijdschrift voor journalistiek en opinie.

http://versbeton.nl/2012/10/hofbogen-commercie-gaat-voor-creatie/

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Portret Atelier (Stichting Cucosa)

http://www.artistintheworld.com/html/cucosa.htm

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Fantasiedier doemt uit de vuilnisbelt op

(Volkskrant 2009)                                                           

Zo nu en dan duikt het op: een beeld dat schokt en desondanks grote aantrekkingskracht uitoefent. Zoals een nest dat een vogel bouwde van felgekleurde slierten plastic. Het maakt duidelijk hoe weinig er over is van de zogenaamde ongerepte natuur en hoe ver het menselijk ingrijpen reikt, maar ook dat waar de extremen samenkomen, onverwachte schoonheid kan ontstaan.

Voor zijn tentoonstelling Ecoscape heeft het Rotterdamse Tent. een tiental kunstenaars uitgenodigd, die werken in het grensgebied van mens, natuur en milieu. Zij maken beelden, bouwsels en foto’s waarin afval, industrie en de uitdijende stad niet automatisch grauw en gruwelijk zijn, maar ook poëtisch en fascinerend. Alsof hij een complete vuilnisbelt overhoop heeft gehaald, zoveel afgedankte auto-onderdelen, fietskarkassen en huishoudelijke apparaten heeft Arjen van Krieken gebruikt voor zijn door de zaal kronkelende beeld Psilotum Nudum (2008). Maar het afval is zo zorgvuldig gecomponeerd, dat zich uit de vuilnisbelt al snel een prehistorisch fantasiedier losmaakt, met schubben van autoramen en een aandoenlijke kop.

Het is lastig om in het stoere, niet-riekende recyclebeeld een maatschappijkritische ondertoon te zien. Maar het kan wel. Wie dat wil, kan het werk opvatten als een kanttekening bij de westerse consumptiedrift.

Eigenlijk is op de tentoonstelling maar één werk dat van een stellige moraal getuigt. In zijn computeranimatie Evolizer, opgebouwd uit bestaande internetfragmenten, schetst filmmaker Jan van Nuenen een naargeestig beeld van een evolutie. Hij laat de ontwikkeling van cel naar organisme beeldschoon borrelen en krioelen. Maar het robotachtige wezen dat uiteindelijk ontstaat, verslindt alles dat in zijn buurt komt. De parallel met de mens en zijn omgeving is snel gemaakt, maar, zoals gezegd, Van Nuenen is de enige met zo’n uitgesproken moraal.

Het voert dan ook wat ver om, zoals Tent. doet, Ecoscape in de markt te zetten als een verzameling kunstenaars ‘die zich met hun werk kritisch positioneren in de huidige discussie over de omgang met onze habitat.’ Dat zet op het verkeerde been en wekt onnodige irritatie.

Want het bijzondere van de bijeengebrachte kunstenaars is juist dat ze geen eenduidige en voorspelbaar politiek-correcte kritiek leveren. Ze maken bloemen van het kwaad, zoals Van Krieken en Erik Sep de laatste bouwt met afgedankt speelgoed een sprookjesachtige sloppenstad, die klinkt en oogt als een morsige druipsteengrot. Ze zien mogelijkheden, zoals het duo Tom Mosman en Margriet Essink, dat een romantische, drijvende huiskamerkas heeft ontwikkeld voor als de zondvloed komt. Ze staan erbij en kijken ernaar, zoals Ine Lamers die het overgeïndustrialiseerde landschap aan de rand van het Oeralgebergte in zo’n schone gloed laat baden, dat het vuil en het kwaad naar de achtergrond zijn verbannen. Juist die ambiguïteit zaaien verwarring en zetten tot denken. Tekst: Marina de VriesVolkskrant 2009 - TENT 2008/2009 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ook een zendmast kan best idyllisch

zijn (NRC 2009)

Psilotum Nudum is een varenachtig plantje dat graag op rotsige bodems groeit en goed gedijt in een tropisch klimaat. Het is ook de naam van de reusachtige sculptuur van Arjen van Krieken die, als een moeilijk uit te roeien woekerplant, de vloeren van het Rotterdamse kunstcentrum TENT in bezit heeft genomen ...

(volledige tekst is te lezen op nrc site als abonnee)

Sandra Smallenburg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Metropolis M-  ECOSCAPE (TENT) 

http://metropolism.com/reviews/an-inconvenient-truth/

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DIGezine 2011, jan 31 ATTRACTION OF THE OPPOSITE   

 

Aansluitend bij o.a. het drukbezochte FilmFestival Rotterdam startte afgelopen week een expositie van zeer uiteenlopende kunstenaars in een samenwerkingsverband van elf professionele en internationale galeries in één pand. In de prachtige gewelfde ruimtes van Cucosa aan het volop in restauratie zijnde voormalige Hofpleinstation worden afwisselend in het kader van IFFR XL jubileum een filmprogramma en zeven video-installaties gepresenteerd. Voor de gelegenheid werden twee compilaties van Nederlandse kunstvideowerken samengesteld met werk van Serge Onnen, Jan van Nuenen, Jasper Scheepbouwer, Adonis Migkos, Martin Hansen, Anne Hartog, Alexander van Merle, Toine Klaassen, Cindy Jansen, Gil & Moti en Duro Toomato. Ook een aantal video art festivals werden uitgenodigd om het programma mede in te vullen: Festival Miden (GR), CologneOFF (DE), Art:Screen (SE), FiXc (FI), Black Duck+Red Nomade (SP/ARG) en Art by Chance.

 Alle werken werden door curator Kiki Petratou gekozen op basis van intrinsieke kwaliteit en hun kritische relevantie voor het thema van de complementariteit. Ze laten twee kanten zien: introvert en extravert. Beroemdheid, voyeurisme en jezelf tentoonstellen zijn een aantal van de terugkerende onderwerpen waarbij kritiek op maatschappelijke ontwikkelingen een rol speelt maar ook authentiek menselijke impulsen worden weergegeven.

 Wij zagen afgelopen zaterdag recent en voor ons totaal verrassend werk van Dwight Marcia, een indrukwekkende installatie Monsters of Reason van Arjen van Krieken en ondermeer Absences van Mara Castilho en een intrigerende toolbar projectie-installatie van Jan Robert Leegte. Ook waren we goed te spreken over een brede fotowand met uitbundige portretten van mensen in ondergoed in “Domesticated Homosapiens in Traditional Costume Circa 21st Century” van fotograaf Ricardo Zulueta.

 

De uitgebreide selectie videofilms hebben we wegens andere bezoeken niet gevolgd, maar lijken de moeite van het bezoeken voor de IFFR liefhebber zeker waard.Het thema Attraction of the Opposites wordt doorgetrokken t/m twee andere Rotterdamse culturele evenementen: Art Rotterdam, waar aanvullend op de expositie een aantal performances van Mara Castilho, Ieke Trinks en Toine Klaassen zijn geprogrammeerd, en natuurlijk de Rotterdamse Museumnacht waarvoor drie performances op de agenda staan. Slomobat Advoce:Yes or No van Duro Toomato, Dr Fisheye en Dusty Stray zorgen dan voor de live muziek terwijl de muzikale gaten worden ingevuld door DJ "vanallesdoorelkaar" Marcel Niehoff.

 Meer info over het IFFR programma bij Cucosa via filmfestivalrotterdam.comen alle informatie over Attraction of the Opposites via de speciale site www.attractionoftheopposites.nlDe Cucosa ruimtes bevinden zich aan de Raampoortstraat 16, vlakbij CS en centrum van Rotterdam waar vroeger de Hofplein treinverbinding met Den Haag CS zijn eindstation had.

 © Mara Castilho (Ausencia II (Absences) met dank aan MOCA Londen